Hem » Nyheter » Deklarationstid för företag och föreningar
Publicerat 21 mars 2023 i kategorin Artiklar
Deklarationstid för företag och föreningar
Snart drar inlämningen i gång för inkomstdeklarationerna. En nyhet för i år för företag och föreningar är att inlämningstidpunkten blir densamma oavsett om man lämnar inkomstdeklarationen på papper eller digitalt.
Samma tidpunkt för inlämning på papper som digitalt
Nu kommer bara en inlämningstidpunkt gälla för företag och föreningar oavsett om man lämnar inkomstdeklarationen 2-4 digitalt eller på papper. Anledningen till förändringen är att Skatteverket har begränsningar i de digitala tjänster som riktar sig till företag som ska lämna inkomstdeklaration. En inlämningstidpunkt kommer att införas vid olika tidpunkter för inkomstdeklaration 2-4. Det innebär att företagen får en extra månad i de fall de lämnat in deklarationen i papper mot tidigare. Skatteverket accepterar dessa inlämningstidpunkter trots att inte lagen medger det.
För inkomstdeklaration 3 Ideella föreningar och stiftelser och inkomstdeklaration 4 Handelsbolag och kommanditbolag gäller ett gemensamt datum för deklarationsinlämningen oavsett inlämningssätt från och med bokslutsdag januari-april 2022 (P1 2022). Deklarationsdatum för dessa var den 1 december 2022. Resterande datum för inlämningen av deklarationen under 2023 är:
- bokslut juli-augusti 2022 (P3 2022) inlämning den 3 april 2023
- bokslut september-december 2022 (P4 2022) inlämning den 1 augusti 2023
- bokslut januari-april 2023 (P1 2023) inlämning den 1 december 2023
För inkomstdeklaration 2 Aktiebolag och ekonomiska föreningar gäller ett gemensamt datum för deklarationsinlämningen oavsett inlämningssätt gäller från och med bokslutsdag juli-augusti 2022 (P3 2022). Deklarationsdatumet är den 3 april 2023 oavsett inlämningssätt. Resterande datum för inlämningen av deklarationen under 2023 är:
- bokslut september-december 2022 (P4 2022) inlämning den 1 augusti 2023
- bokslut januari-april 2023 (P1 2023) inlämning den 1 december 2023.
Hur påverkas förseningsavgiften av ett inlämningsdatum?
Den som lämnar inkomstdeklarationen för sent, eller inte alls, riskerar att få betala förseningsavgift. Beroende på hur sen deklarationen är kan bolaget eller föreningen behöva betala upp till tre förseningsavgifter. Varje förseningsavgift är 6 250 kronor (INK2) alternativt 1 250 kronor (INK3 och INK4).
Beräkningen av förseningsavgiften kommer att påverkas i och med de nya inlämningstidpunkterna för pappersdeklarationer. Ingen första förseningsavgift kommer att påföras om man deklarerar fram till och med det senare datumet. Det gäller även om deklarationen lämnas på papper det senare deklarationsdatumet som nu är tillåtet. Om deklarationen lämnas efter det senare datumet, kan det bli aktuellt att påföra en första föreningsavgift.
När det gäller beräkningen av andra och tredje förseningsavgiften sker ingen förändring mot tidigare. Förseningsavgifterna kommer även fortsättningsvis att beräknas från det tidigare deklarationsdatumet enligt skatteförfarandelagen.
The post Deklarationstid för företag och föreningar appeared first on Tidningen Konsulten.
Publicerat 16 maj 2025
Ekobrottsmyndigheten: Redovisningskonsulten kan göra skillnad
Ekonomisk brottslighet är ett växande samhällsproblem – men också något vi tillsammans kan motverka. Hos Ekobrottsmyndigheten står det brottsförebyggande arbetet i fokus, och Auktoriserade Redovisningskonsulter lyfts fram som en viktig del av lösningen. Ekobrottsmyndighetens uppdrag är tydligt: att förebygga, upptäcka och bekämpa ekonomisk brottslighet. Men i takt med att …
Läs mer
Publicerat 16 maj 2025
Att tänka på när du planerar anställdas semester
Snart är det dags att planera sommarens semester. Här är några viktiga regler du behöver ha koll på som arbetsgivare. Tvingande och flexibla regler Semesterlagen innehåller både tvingande regler och sådana som går att anpassa via kollektivavtal. Du måste till exempel se till att varje anställd tar ut minst 20 betalda semesterdagar per år – om dagarna är intjänade. …
Läs mer
Publicerat 16 maj 2025
Ska du anställa en ungdom i sommar? Här är tre tips!
Det finns många saker du som arbetsgivare ska tänka på om du ska anställa en ungdom i sommar. Det är en förmån att få bidra till en persons första anställning – men det är viktigt att anställningen blir en bra start på arbetslivet. Här kommer tre tips till dig som ska anställa en ungdom. 1. Skriv ett anställningsavtal Ett tydligt anställningsavtal skapar …
Läs mer
Publicerat 9 april 2025
Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?
Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …
Läs mer
Publicerat 9 april 2025
Undvik kvarskatt nästa år
Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala 2026? Målet – ingen kvarskatt! Redan nu är det dags att se över hur inkomsterna för 2025 kommer att beskattas när vi lämnar in deklarationen i maj 2026. Syftet med att arbetsgivare …
Läs mer
Publicerat 9 april 2025
Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra
När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …
Läs mer
Publicerat 9 april 2025
Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!
Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i årets deklaration Förra året var första gången som plattformsföretag skulle lämna kontrolluppgifter i vissa fall vid uthyrning av fast egendom, försäljning av personliga tjänster, …
Läs mer
Publicerat 9 april 2025
Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem
Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …
Läs mer
Publicerat 13 mars 2025
Dags för privatdeklaration
Nu är vi äntligen i deklarationstider igen!
För er som har e-brevlåda, t.ex. Kivra, landar deklarationen hos er under vecka 10, och brevledes skickas de ut mellan den 17 mars-15 april. De som får brevledes kan också logga in på ”mina sidor” på skatteverket och hitta sin förtryckta deklaration där. Har ni mobilt bank-id med er kan vi hjälpa er att ta ut den.
Detta är en …
Läs mer
Publicerat 12 mars 2025
Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag
Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …
Läs mer
Gå till startsidan