Publicerat 15 september 2022 i kategorin Artiklar

Onboarding: Så hjälper du en ny kollega att trivas och prestera

– Skillnaden mellan introduktion och onboarding? Jag skulle säga att introduktion handlar om att en nyanställd får veta vad som behövs för att börja jobba. En onboardning går djupare och talar om varför och hur jobbet ska göras, kopplat till bolagets kultur och värderingar. Onboarding innebär att företaget aktivt, under en längre tid, lyssnar till vad den nyanställde behöver för att lyckas i sin roll, säger Abdullah Uzunel, Talent Acquisition Specialist vid Wise Professionals.

Wise kunder är företrädesvis stora företag som vill ha hjälp med rekrytering, inhyrning av konsulter samt olika personalprocesser. Men logiken och metoderna i deras arbete går att översätta även till de mindre företagens vardag.

Caroline Dufva jobbar som affärsområdeschef HR, Talent Aquisition, Chef & Specialist. Bland annat med stöd och resurser till kunder som själva gör sina rekryteringar. Och det stödet rör allt oftare processen från att kandidaten slutar på sitt gamla jobb tills den börjar på sitt nya.

– Onboardingen börjar när den nyanställde skrivit på kontraktet. Under tiden fram tills anställningen börjar kan man till exempel erbjuda information om det nya jobbet och den nya arbetsplatsen digitalt, se till att bjuda med den nya på luncher eller andra aktiviteter för personalen, så att man snabbt kommer in i gänget. Vi kallar denna process för pre-boarding.

Första dagen

När den nya kollegan gör sin första dag på jobbet ska hens arbetsredskap finnas på plats. Fräscha och färdiga att användas.

– En eventuell känsla av osäkerhet och icke-välkomnande förstärks definitivt om det inte är så. Första intrycket håller i sig länge och skapar en känsla för det nya jobbet, den nya arbetsplatsen och de nya arbetskamraterna. Mjuka värden tar lång tid att skapa, de ska man verkligen vårda. Absolut inte slarva med på dag ett, säger Abdullah Uzunel som jobbar med onboarding och, genom Wise konsulter, blir bekant med många lyckade, och mindre lyckade exempel på den processen.

Mentor

Oavsett om bolaget har 3, 30 eller 300 anställda är det centralt att det under onboardingen finns en mentor den nye kan fråga om allt från cykelstället utanför kontoret till rutiner vid konferensbokning och kundsamtal. Och denne ska vara utsedd från start. Lika viktigt är att de närmaste medarbetarna vet att det kommer ny arbetskamrat och vad denne ska göra.

– Det är inte illvilja som ligger bakom en bristfällig onboarding. De främsta felkällorna är dålig planering och att man inte lyssnat in vad just den här personen behöver för att snabbt komma igång med jobbet och in i gemenskapen, säger Caroline och fortsätter:

– En mentor kan aktivt blanda konkreta introduktionsfrågor med frågor om hur arbetsplatsen upplevs och boka in avstämningar så att inget missas. Och komma ihåg att allt inte ska avhandlas första dagen, en bra onboarding tar tid.

Första veckorna

Abdullah Uzunel konstaterar att den typiske nyanställde snabbt vill stå för en god leverans. Visa sin kompetens. Att rätt person fick jobbet. För att möta den ambitionen är det bra om de inledande arbetsuppgifterna är glasklart definierade.

– Oavsett hur avancerad en tjänst är finns ingen anledning att låta en nyanställd omedelbart ta sig an det mest komplicerade hen kommer att möta. Planera in uppgifter som är rimliga och som gärna innebär samarbete med andra på jobbet. Det är alltid en bra start. Då kan man återkoppla till hur jobbet gjordes och till exempel diskutera hur det mötte bolagets kultur, värderingar och arbetssätt.

Publicerat 11 juni 2024

Lina Andersson: Allt fler kunder ställer krav på att vi ska arbeta hållbart

Home of Textile säljer dekor, möbler och textil till projektkunder, butiker, E-handlare och direkt till konsument. De senaste åren har de tagit stora steg mot hållbarhet, trots att de är ett litet företag utan lagkrav på hållbarhetsredovisning. För att komma igång tog de hjälp av NSRS – en manual anpassad för små och medelstora företag. Marknadschefen Lina Andersson berättar …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Anlitar du sommarvikarier? Tänk på detta!

Ungdomar har svårare att bedöma risker och konsekvenser av olika handlingar, till skillnad mot de flesta vuxna. Därför är det extra viktigt ta sitt ansvar som arbetsgivare om du anlitar sommarvikarier. Här är några viktiga saker att tänka på. Ha tydliga säkerhetsrutiner  Generellt drabbas nyanställda oftast av skador i arbetet. Många olyckor händer till och med den …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Så skyddar du BRF:en mot ekonomisk brottslighet

Den ekonomiska brottsligheten mot bostadsrättsföreningar ökar. Den senaste tiden har det uppmärksammats hur ekonomiska brottslingar plundrar föreningarna. Här berättar vi hur du skyddar dig och din förening mot brott. Varje år flödar omkring 120 miljarder igenom landets bostadsrättsföreningar. Det gör föreningarna attraktiva för oseriösa aktörer och kriminella. En …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Nu kompenseras personer födda 1957

Riksdagen har beslutat om att personer som är födda 1957 ska kompenseras för den uteblivna skattesänkningen för beskattningsåret 2023. Kompensationen, som motsvarar den skattelättnad det förhöjda grundavdraget skulle ha inneburit, kommer att betalas ut tidigast första veckan i juli. Bakgrund Bakgrunden till förslaget är den situation som uppkommit när personer födda 1957 har …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

En guide: E-faktura eller PDF-faktura – vad ska du välja och hur kommer du igång

I takt med att allt fler affärsprocesser digitaliseras, blir frågan om hur fakturering ska ske allt mer aktuell. För många innebär detta ett vägval mellan PDF-faktura och e-faktura. Vad är egentligen skillnaden och varför är det så få som byter till e-faktura trots fördelarna? Vi guidar dig genom fakturadjungeln och ger praktiska tips för en smidig övergång. Många fördelar …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Vem gör du affärer med?

Vissa saker bör företagare kontrollera eller se över regelbundet. Det kan vara att lägga om lånen eller att hitta en billigare försäkring. En åtgärd du som företagare bör se över en gång om året är vem du gör affärer med. Här är några enkla tips på vad du bör kontrollera och varför. Kontrollera att din leverantör har F-skatt  Ett företag som har F-skatt betalar …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Konkurserna ökar – vad tänka på?

Antalet konkurser var 2023 det hösta sedan finanskrisen på 90-talet och trots att våren nu är här syns ingen ljusning. Det ligger många riskfaktorer bakom den ökade konkursvågen enligt UC. Den ekonomiska brottsligheten är en. Lali Fjellström, Branschansvarig Redovisning vid Srf konsulterna berättar vad du som företagare ska tänka på för att undvika ekonomiska svårigheter och …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas

För att undvika ord-mot-ord-situationer är skriftliga avtal mellan arbetsgivare och anställda att rekommendera. Det är viktigt särskilt ur arbetsgivarsynpunkt eftersom den anställde vid en tvist ses som den svagare parten vilket ställer högre krav på arbetsgivaren att bevisa sin uppfattning. Även om arbetsgivare och anställd är överens kan man inte avtala eller bli överens om …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Vägarbete

Det pågår ett större grävarbete här i Hudene, precis utanför vårt kontor. Det skall bara i undantagsfall störa framkomligheten till oss. Om det eventuellt är avstängt eller fullt på vår parkering går det utmärkt att parkera vid kyrkan. …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Momsdeklarationer

Som några av er deklaranter har märkt så har ni inte fått momsdeklarationen i brevlådan i år. Skatteverket har beslutat att inte skicka ut dem automatiskt längre. Har du mobilt Bank-ID deklarerar vi den smidigt medan ni är här. Annars hittar ni länk till beställningssidan här nedan. Vill ni ha hjälp att beställa är det bara att ni hör av …

Läs mer

Gå till startsidan