Publicerat 3 september 2021 i kategorin Artiklar

Ge och få

Under pandemin har flera åtgärder genomförts för att hålla underlätta att samhället hålls igång. För företagen har många tillfälliga regler införts som påverkar de anställdas förmånsbeskattning. Hur är det med gåvor, vad gäller kring resor till arbetsplatsen och kan man skicka hem mat till de som jobbar hemifrån?

2020 var ett historiskt år i antal förslag och beslut för att underlätta för företagen. En av de åtgärder som sattes in var möjligheten att ge de anställda en skattefri gåva. Detta utifrån att det framfördes en vilja från många arbetsgivare att genom sina anställda stödja olika branscher inom det lokala näringslivet. Det sågs också som en möjlighet för arbetsgivare att ge en uppmuntran till sina anställda. Det går inte att mäta hur många som använde möjligheten till skattefri gåva under föregående år eftersom det saknas registeruppgifter på eventuella skattepliktiga eller skattefria gåvor. Uppfattningen är ändå att det ger effekt eftersom det nu har införts en förlängning av möjligheten. Dessutom har beloppet som är skattefritt fördubblats. Det innebär att ett företag kan ge en skattefri gåva till sina anställda värd upp till 2 000 kr. Samma regler gäller för 2021 som för 2020. Den går fortsättningsvis att kombinera med jul-, jubileums och minnesgåva, får inte lämnas i pengar däremot som presentkort på till exempel restauranger eller butiker. Kom ihåg att för att uppfylla kraven på skattefrihet så ska gåvan vara för hela eller större delar av personalen. Om gåvan skulle bli dyrare än 2 000 kr så ska den överskjutande delen tas upp som förmån och beskattas. Tänk då på att det är inklusive moms.

Närvaron på arbetsplatsen eller inte är givetvis beroende på verksamhet. För att minska risken för smittspridning och i de fall som det inte går att jobba hemifrån, uppmuntrades anställda att ta bil till arbetet genom att slippa förmånsbeskattas för parkering. Parkeringen blev därmed under 2020 undantagen från huvudregeln att alla förmåner är skattepliktiga. Förmånen värderas vanligtvis till marknadsvärdet, det vill säga priset som den anställda själv ska betala för en motsvarande parkeringsplats i närheten av arbetsplatsen. Även möjligheten till fri parkering förlängs och blir gällande under hela 2021. För anställda som inte har möjlighet att ta sig till arbetet med bil kan taxiresa vara ett alternativ. Vanligtvis skulle en sådan resa beskattas till marknadsvärde men under pågående pandemi blir sådana taxiresor (eller liknande reseförmån) förmånsbeskattade till motsvarande kostnad som om den anställde hade åkt kommunalt. När det gäller möjligheten för den anställde att dra av för resor i inkomstdeklarationen så gäller fortfarande reglerna om minst fem kilometers avstånd och en tidsvinst på två timmar per dag. Avdrag kan göras för den del av kostnaden som överstiger 11 000 kronor. För de anställda som ändå tar sig kommunalt till arbetet kan arbetsgivaren tillhandahålla munskydd utan förmånsbeskattning.

Man kan skicka hem mat till de som jobbar hemifrån men förutsättningen för förmånsbeskattning har däremot inte justerats av Skatteverket under pandemin. För att arbetsgivaren ska kunna betala för en måltid utan förmånsbeskattning så måste reglerna som gäller vid intern representation uppfyllas. Regeln är att det krävs fysiskt gemensamma måltider i en anvisad lokal. Det medför att om arbetsgivaren skickar hem mat till de som jobbar hemifrån, oavsett om det avser en gemensam konferens eller liknande, så blir det en skattepliktig förmån. Däremot så blir måltider som skänks från andra än arbetsgivaren möjliga att få utan förmånsbeskattning. Då, om det inte finns krav på motprestation, är dessa skattefria. Det kan till exempel handla om måltider som allmänheten lämnat i syfte att visa uppskattning. Om ett företag skänker mat till ett annat företag så blir det inte heller någon förmånsbeskattning även om det mottagande företaget fördelar maten till de anställda.

Publicerat 17 maj 2023

Viktigaste reglerna för anställdas semesterledighet

Det finns mycket att tänka på för de som planerar personalens semesterledighet. Likaså för dem som ska räkna ut vilken semesterlön som ska betalas ut under ledigheten. Här följer några av de viktigaste reglerna.Semesterlagen innehåller flera tvingande regler om semesterledighet. En anställd måste till exempel ta ut minst 20 semesterdagar i ledighet under året. Detta under …

Läs mer

Publicerat 17 maj 2023

Distansjobba utomlands i sommar? Tänk på detta först

Sugen på att stanna kvar och jobba utomlands några månader efter semestern i sommar? Är du byråledare och vill erbjuda distansarbete även utomlands för vara en mer attraktiv arbetsgivare? – Varken lagstiftning eller praxis har hunnit med när det gäller regleringen av distansarbete. Det finns ett antal saker man verkligen måste ha koll på för att det ska bli bra för båda …

Läs mer

Publicerat 17 maj 2023

Viktiga råd vid anställning av sommarvikarier

Att anställa sommarvikarier är inget man ska slarva med. Även om det rör sig om korta anställningar är det mycket att tänka på; särskilt eftersom det är yngre människor utan särskilt mycket arbetslivserfarenhet.Det skiljer sig inte så mycket åt mellan att anställa en sommarvikarie mot en person för en fast anställning, i vart fall inte om man pratar om arbetsrätten och de …

Läs mer

Publicerat 17 maj 2023

Skatteförslag på väg ut på remiss

Arbetsgivaravgifter, jobbskatteavdrag, energiskatt, bränsleskatt. De är några av de områden som regeringen nu aviserar och remitterar förslag om inför höstbudgeten.När vårändringsbudgeten presenterades var det skralt med förslag inom skatteområdet. Samtidigt aviserade finansministern att förslag på skatteområdet skulle komma. Inom ramen för Tidöavtalet vill regeringen främja …

Läs mer

Publicerat 17 maj 2023

Ett steg närmare elstödet

Nu har de svenska reglerna om elstöd till företag beslutats av regeringen. Precis som utlovat kommer företag i elområde 4 att få ersättning med 79 öre per kilowattimme och företag i elområde 3 med 50 öre per kilowattimme. Stödet avser förbrukning under referensperioden oktober 2021–september 2022. Från och med den 30 maj 2023 kan företag ansöka om elstödet hos Skatteverket. …

Läs mer

Publicerat 20 april 2023

Kontrollera och se över uppgifterna i deklarationen

Förra vecka den 14 mars öppnade Skatteverket möjligheten att lämna in inkomstdeklaration 1 för fysiska personer. Det är startskottet för deklarationstider för företag och fysiska personer. Redan första dygnet deklarerade över 1 miljon personer! Idag en vecka senare har över 2 miljoner personer deklarerat. Vi kommer under de närmsta veckorna ge tips och nyheter om årets …

Läs mer

Publicerat 20 april 2023

Proposition dröjer: När slipper vi papperskvitton?

En av de vanligaste frågorna vi får när vi träffar medlemmar är ”hur gick det med moderniseringen av bokföringslagen?” Svaret från klimat- och näringslivsdepartementet dröjer, men Srf konsulterna följer noga ärendet.Ni kanske minns utredningen (SOU 2021:60 ”Förenklingar för mikroföretag och modernisering av bokföringslagen”) där Srf konsulternas Maria Albanese och …

Läs mer

Publicerat 20 april 2023

Några avdrag i deklarationen 2023

Nu börjar vi närma oss den 2 maj då inkomstdeklarationen 1 för fysiska personer ska vara inlämnad. Det innebär också att enskilda näringsidkare, delägare i fåmansföretag och handelsbolag ska deklarera om man inte har fått anstånd att lämna deklarationen. I den här artikeln tar vi upp några avdragsfrågor för dig som sålt din bostad och för dig som är enskild …

Läs mer

Publicerat 20 april 2023

Nyheter i vårändringsbudgeten

På måndagen presenterade finansministern regeringens vårändringsbudget. Några konkreta förslag till ändringar i skattelagstiften fanns inte med. Fokus ligger nu på att fokusera på områden där behoven är som störst utan att driva på inflationen.En återhållsamhet Det var en återhållsam vårändringsbudget som finansministern presenterade. Regeringen fokuserar på de största …

Läs mer

Publicerat 20 april 2023

Skriv under flera arbetsgivardeklarationer samtidigt

Nu kan du som lönekonsult eller redovisningskonsult skriva under flera arbetsgivardeklarationer digitalt vid ett och samma tillfälle. – Det har varit ett flertal juridiska och tekniska problem att lösa på vägen hit, så det känns mycket bra att nu kunna erbjuda den här tjänsten. Vi vet att marknaden starkt efterfrågar den, konstaterar Monica Gyllander, verksamhetsutvecklare vid …

Läs mer

Gå till startsidan